NS goederenwagons

Hieronder volgt een opsomming van de goederenwagens van de NS met de bijbehorende code. Indien mogelijk zijn de omschrijving en plaatje een link naar een pagina met verdere informatie.
Tot in de jaren 60 hadden alle maatschappijen hun eigen nummeringssysteem. De NS had in die tijd een 5- of 6-cijferig nummer voor hun goederenwagens, afhankelijk van het type wagen. Naast de cijfers hadden ze ook een letteraanduiding. De eerste letters gaven het soort wagon aan, eventueel gevolgd door achtervoegsels. Zo gaven de achtervoegsels K en W bijvoorbeeld het soort remwerk aan (Knorr of Westinghouse). Het achtervoegsel X betekende dat de wagen geschikt was voor 90 km/h, de S betekende 100 km/h.
Rond 1964 begon men met omnummering naar de UIC (Union Internationale de Chemis de Fer) codering, deze zou op 1-1-1969 verplicht worden voor alle aangesloten landen.
Hierbij krijg iedere wagen een nummer en een lettercombinatie.
Later bleek een nauwkeuriger aanduiding, met name wat betreft mogelijkheden tot laden en lossen. Daarom werd per 1-1-1985 de UIC-2 code ingevoerd. Iedere wagen kreeg hierbij een 12 cijferig nummer en een lettercombinatie.

Wagen-codeOude code (voor 1969)UIC-1 code (vanaf 1969 t/m 1984)UIC-2 code (vanaf 1985)OmschrijvingAfbeelding
CHO, CHOMvan Duitsland overgenomen wagen
X-CHGZHdgvoor graanvervoer, met losluiken.
Zie ook dit artikel
hb64-mei-chgz
X-CHGGlmin Tsjechoslowakije gebouwde wagen
Te-tT-troldakwagen
HHDLbklaadkistenwagen, voor 3 laadkisten
TbT-uluikendakwagenhb64-nov-64-3-Tb
TbTs-uluikendakwagenhb64-nov-64-3-Tb
S-HTSVRs-vzogenoemde Allan-wagen
S-HHLbs-zlaadkistenwagen, voor 4 laadkisten
S-HHLbslaadkistenwagen, voor 4 laadkisten
S-CHVOIbcesORE-koelwagen, voor vleesvervoer. Bekend met Interfrigo opschriftInterfrigo koelwagen
S-CHVIcsvoor vleesvervoer
S-CHVIcmsvoor vleesvervoer
S-CHR, ChsGs-vgroentewagen, Zelfbouw beschrijving HB63-dec-63-S-CHR
HH
S-CHKHbcs-vHongaar met kopdeuren
S-CHIZIbdlpsvoor zeevisvervoer
S-CHIIblpsgeïsoleerde wagen
S-CHHGblsGesloten in Hongarije gebouwde wagen, ook bekend als 'olifantenwagen' of 'Hongaar'hb64-jan-S-CHH
MW- Marmerwagen
- vloeroppervlak van 18,6 m2
- Laadvermogen 30t
hb66-04april-66-MW
LWRKb-w2 assige rongenwagon
Voorloper LWO
max 17,5t laadvermogen
LWPKbms
(X)-CHEvan de HSM en SS overgenomen wagens
(X)-CHRvan de HSM en SS overgenomen groentewagens
CH(R)MGl
CHD, CHDGwagons voor graanvervoer
CHHHbsgroot-volume-wagen
CHIB
X-CHGGimin Tsjechoslowakije gebouwde wagen
EdsEdsopen onderlosser
Zie ook
Open-zelflosser-onderlosser-Eds__hb65-08aug-5
F-vF-zkiepwagen
LWGKKb-v
LWB, LW
LacsLaesdrieassige dubbeldekwagen, voor autovervoer
Fs-vFs-zkiepwagen
GRUT-xdekzeilwagen
GRUWDekzeilwagenGRUW
GSDschuifdakwagen
GSDWTSchuifdakwagenhb64-okt-64-5-GSDW
GTAWKolenwagen
In 1947 overgenomen van de Amerikanen.
In de loop van de jaren 50 buiten dienst gesteld
GTMhouten kolenwagen
KWKUai- zesassige kuilwagen
- belasting max. 60 ton
- kuillengte 6,3 m
hb66-07juli-KWK
KWzesassige kuilwagen
GTUEstalen kolenwagen
GWGisgroepswagen voorstukgoederenvervoer, o.a Van Gend en Loos
GZM
H, HL
IesIbesORE-koelwagen
IbcesIbces
HTSVR
HO, HOL
HBULalpdrieassige wagenhb66-04april-66-MW
HH
HHDWLbk
1410
1420
S-CHO
Gs
Gs
- 2 assige gesloten wagen
- ORE-wagen
- Code 1410 in dienst; 1956/57
- Code 1420 in dienst; 1959/60
HB63-okt-63-3-S-CHO
1440GlsGls- 2 assige gesloten goedenwagen
- In dienst; 1982
1810
1820
1840
HbsGbsGbs- Gesloten grootvolumewagen
- In dienst; 1960-'62
hb64-feb64-gbs
1830HbcsHbcsHbcs- Een Gbs met kopdeuren
- - In dienst; 1963
1910Hbis-uHbisHbis- Schuifwandwagen
- In dienst; 1965/66
hb64-maart-Hbis
1910HbisHbis-wHbis-w- Schuifwand wagen, met tussenwand
- In dienst; 1963-'66
1920
1930
HbissHbis- Schuifwandwagen
- In 1971/72 zijn er ook Hbiss gemaakt, dit was een Hbis geschikt voor 120km/h. Omdat deze duurder in onderhoud waren, en niet vaak die hogere snelheid konden rijden zijn ze in 1977 omgebouwd naar de standaard Hbis (max 100km/h)
- Code 1920 in dienst; 1971/72
- Code 1930 in dienst; 1973
1940HbisHbis- Schuifwandwagen
- In dienst; 1974/75
1980HbssHbbkkss- Postwagen
- In dienst; 1976
2110
2120
2130
2280
2290
EoEo- Open wagen voor bieten
- Code 2280 en 2290 in dienst; 1983/'84
- Overige codes in dienst; 1986
2140
2150
2160
Elo- Open wagen
- In dienst; 1986
2210
2220
2230
E-zE-z- Open wagen
- In dienst; 1973
- Schone wagen voor speciaal vervoer
2210
2220
GTOWEEstalen ORE-kolenwagen met Westinghouserem
Zie ook
GTOW-goederenwagon__hb65-07juli-3
2230GTOEEstalen ORE-kolenwagen
met Oerlikonrem
2240
2250
E- Open wagen
- Code 2240 in dienst; 1986/'87
- Code 2250 in dienst; 1981/'82
2270EloElo- Open wagen
- Voor schredderschroot
- In dienst; 1982
2320
2330
2340
2350
FdsEdsFcs- Open onderlosser
- Code 2320 in dienst; 1962
- Code 2330 in dienst; 1963
- Code 2340 in dienst; 1964
- Code 2350 in dienst; 1980/'81
2410Uds-vTdsTds- zwenkdakwagen
- In dienst; 1962
hb65-02feb-Uds-T
2420
2430
2450
2460
2460
TdsTdsTds- Onderlosser met zwenkdak
- Code 2420 in dienst; 1964/65
- Code 2430 in dienst; 1966
- Code 2450 in dienst; 1959
- Code 2460/2470 in dienst; 1974
2420TdgsTdsTds- Onderlosser met zwenkdak
- In dienst; 1964/65
2440Uds-yUds-yUds-y- Gesloten onderlosser
- In dienst; 1967''71/'73
2510FadsFadsFals- Open zijlosser
- In dienst 1961/'62
- Zie ook
Open-zijlosser-FADS__hb65-11nov-2
2520
2530
FadsFadsFals- Open zijlosser
- In dienst 1968-'70
- Andere bakopbouw dan code 2510 en daardoor grotere inhoud
2540Fals-zFals-z- Open zijlosser
- Voor kalksteen
- In dienst; 1984/'85/'87
2560TadsTals- Zijlosser met zwenkdak
- Voor kalk
- In dienst; 1970
2570TadsTads- Onderlosser met zwenkdak
- Voor kunstmest
- In dienst; 1981
3210Lgs-vLgs-vy- 20'-containerwagen
- In dienst; 1969/'70
- In 1984/'85 hernoemd naar Lgs-vy
3220
3230
LgjssLgjs- 40'-containerwagen
- Code 3220 in dienst; 1970
- Code 3230 in dienst; 1971
- In 1977 hernoemd naar Lgjs
3240LagjmmsLagjmms- 30'-containerwagen
- In dienst; 1980
- 3 assig, speciaal voor zware sodacontainers gemaakt
3260SgsSgs- 60'-containerwagen
- In dienst; 1982/'83
3320
3330
3340
S-LWOKbsKbs- Platte wagen met rongen
- 2 assig ORE-rongenwagen
- max 19t belading
- Code 3320 in dienst; 1955
- Code 3330 in dienst; 1958
- Code 3340 in dienst; 1964-'66/'73/'74 onder de Kbs benaming
- Een serie uit 1965 is als Kbss op de baan gekomen
RS-hb66-01jan-3
3350S-LWRKbs-wKbkkpps- Platte wagen met rongen
- In dienst; 1948/49
- Tot 1960 was de naam LWRW
3360
Kls/KbsKbsKbs- Platte wagen met rongen
- Een deel is in 1966 op de baan gekomen als Kls.
3370KlsKlsKls- Platte wagen zonder rongen
- In dienst; 1955/'58/'66
3430
3440
S-HTSRsRs- Platte wagen
- 4 assig ORE-rongenwagen (2 draaistellen)
- max 40 ton belading
- Code 3430 in dienst; 1958
- Code 3440 in dienst; 1961/'62
hb66-03maart-66-HBU
3520SdsUaisUaikks- Vierassige kuilwagen
- In dienst; 1962
- belasting max. 47,2 ton
- kuillengte 8 m
HB-sep-63-Sds
3520SaadUaai-w- Achtassige kuilwagen
- In dienst; 1963
- belasting max. 102 ton
- kuillengte 13,5 m
HB-sep-63-Saad
3520LdUiUikk- Tweeassige kuilwagen
- In dienst; 1962/'66
- belasting max. 24 ton
- kuillengte 6 m
HB-sep-63-Ld
3550Us-zUs-z- Zeilgordijnwagen
- In dienst; 1970
- Speciaal gemaakt voor Thomassen & Driver - Verblifa te Deventer
3560Uas-z
Shis
Shimms- Coilwagen met huiven
- In dienst; 1971
- In 1973 hernoemd naar Shis
- In 1984 zijn 2 stuks omgebouwd met een vlakke vloer en hernoemd naar Shhimms
3570SahsSahmms- Open coilwagen
- In dienst; 1974
3810U
Ucs-y
Uces
Ucs
Uces
Ucs
- Silowagen (bollenwagen)
- Inhoud 2x 14m³
- In dienst; 1958/'59/'60
- De eerste serie uit 1958/'59 (U) was geschikt voor 80km/h. De tweede serie in 1959/'60 (Ucs-y) was geschikt voor 100km/h waarna de eerste serie aangepast werd voor dezelfde snelheid
silowagen5-groot
3820UcsUces
Ucs
Uces
Ucs
- Silowagen (bollenwagen)
- Inhoud 2x 15m³
- In dienst; 1960
3830
3840
UbcsUces
Ucs
Uces
Ucs
- Silowagen (bollenwagen)
- zie ook
- Inhoud 2x 17m³
- In dienst; 1961/'62
hb65-03maart-3-bollenwagen
5840
5850
5860
Fccpps- Open onderlosser
- Voor grind
- Code 5840/5850 in dienst; 1981/'83
- Code 5860 in dienst; 1986
6200UsUdds- Silowagen (spinkorrels)
- In dienst; 1964/'65
8620TalsTals- Zijlosser met zwenkdak
- Voor zout
- In dienst; 1983/84
8650TappsTapps- Onderlosser met zwenkdak
- Voor dolomiet
- In dienst; 1981

Afbeelding bronnen:
Hobby Bulletin
VT Vrije Tijd

Informatie bronnen:
Hobby Bulletin
VT Vrije Tijd

Wikipedia
Modelspoorbouw - N.S. Wiersma, 1983 (boek)
Seinarm.nl
Spoorweg Materieel in Nederland - Gerrit Nieuwehuis & Hans Nahon, 1987 (boek)