Tb Luikendagwagen, nu Tu of Tsu genoemd


Origineel geschreven door H. F. Enter
Gepubliceerd in Hobby Bulletin, november 17e jaargang - 1964
Originele titel: Voor elk vervoer een wagen, Tb luikendakwagen

logo-voor-elk-vervoer-een-wagen

Het spreekt wel vanzelf dat de spoorwegen bleven zoeken naar een nog betere oplossing voor een „gesloten-open” wagen, immers dekzeilen zijn nare dingen de schuifdakwagen heeft weer het nadeel van een halve opening. Kijkend naar moderne schepen, kwam men op het idee, de moderne luikenconstructie van schepen ook voor wagons toe te passen. De luikendakwagen was geboren. Het grote voordeel van deze wagen is de mogelijkheid het dak geheel weg te schuiven, waardoor de kraan gemakkelijk kan laden en lossen. Door een vernuftige constructie van scharnierende luiken met een lier te verschuiven, konden de luiken gemakkelijk aan een kopwand worden opgeklapt. Proeven toonden aan, dat in gesloten toestand de hevigste slagregen geen kans krijgt de lading te bereiken. Het bleek tevens mogelijk, de luiken door één man te verschuiven. hb64-nov-64-3-Tb Uiterst geschikt voor zware machines, walsprodukten, papierrollen, maar ook voor losgestorte goederen, daarvoor zijn weer losschuiven in de deuren aangebracht. Een moeilijke opgave voor onze modelbouwers om een dergelijke wagen na te bouwen. We nemen aan, dat slechts weinigen tevreden zouden zijn met een vast dak en dat men dus een imitatie luikendak zou willen nabouwen. Geen gemakkelijke opgave, we zeiden het reeds. Maar misschien toch wel de moeite waard om ’t te proberen. De maatschets, welke u hierbij aantreft, zal u verder de nodige gegevens verschaffen. (Wordt vervolgd)