De S-CHR, nu Gs-v of Gis genoemd


Origineel geschreven door H. F. Enter
Gepubliceerd in Hobby Bulletin, december 16e jaargang - 1963
Originele titel: Voor elk vervoer een wagen, de S-CHR

logo-voor-elk-vervoer-een-wagen

Een ouder broertje van de in een van de vorige nummers beschreven S-CHO. Ook een hardloper dus, ongeveer dezelfde afmetingen maar een lager draagvermogen (max. 21 ton). Heeft 3 ventilatoren op het dak en 12 ventilatieroosters rondom, bijzonder geschikt voor groente- en fruitvervoer dus, waarvoor bovendien de „store”-raampjes en laadluikjes bijzonder nuttig zijn.

De maatschets laat u zien, dat deze wagen geen houten roldeuren, maar metalen roldeuren heeft.

U zult deze wagen zonder twijfel op het emplacement vrij veel aantreffen, het is
bovendien ook de wagen, welke gebruikt wordt bij het stukgoedvervoer van Van Gend en Loos. Hij heet dan echter niet meer S-CHR maar GW en heeft dan op de hoeken de bekende gele strippen, waaraan hij al van verre te herkennen is.

Omdat het van groot belang is voor de modelbaanbezitter om te weten welke omgeving bij deze wagen hoort, willen wij u dus nader inlichten over de wijze van laden en lossen.

Als GW zonder uitzondering, maar ook vaak als S-CHR treft u deze wagen aan langs een laadperron. De vloer van het laadperron ligt dan op dezelfde hoogte boven de bovenkant spoorstaaf (BS) als de wagenvloer (1,23 m boven BS). Op deze wijze is het dus mogelijk met een vorkheftruck in de wagen te rijden en de lading te laden of te lossen. Maar het hoeft niet met een vorkheftruck, het kan ook met een eenvoudig steekwagentje om b.v. zakken veevoeder of iets dergelijks te lossen.

Het zal u duidelijk zijn, dat het ook weer geen voorwaarde is, dat een S-CHR aan een laadperron wordt geladen of gelost. Heel gewoon aan de losweg of op het raccordement van een Coöperatie kunt u hem aantreffen. Er kan dan gewoon een auto langszij staan en zelfs kan alles met handkracht geschieden. Het is dus een tamelijk universeel bruikbaar wagentype, dat naar het ons lijkt niet zo moeilijk is na te bouwen. Immers de „klaar-koop-markt”, die ons toch al zo stiefmoederlijk met NS-modellen bedeelt, biedt u ook dit type niet, zodat u zelf aan de gang zult moeten.

HB63-dec-63-S-CHR

Men vroeg ons ook de bouwwijze aan te geven. Dat is onmogelijk, het zou veel te veel tijd kosten en vrijwel iedere modelbaanbezitter heeft een eigen bouwwijze ontwikkeld, zodat het nog maar de vraag blijft of met een bouwbeschrijving veel lezers geholpen kunnen worden. Graag ook een beetje initiatief!

Aan de slag dus om uw baan van Nederlandse wagens te voorzien! Een volgende keer de voormalige S-CHH (olifantenwagen) nu omgedoopt in Hbs.