Schuifdakwagen GSDW, nu T genoemd


Origineel geschreven door H. F. Enter
Gepubliceerd in Hobby Bulletin, oktober 17e jaargang - 1964
Originele titel: Voor elk vervoer een wagen, schuifdakwagen (GSDW)

logo-voor-elk-vervoer-een-wagen

De GSDW is een alom in Europa verbreid wagentype. Wordt in ons land uitgegaan van de bak van een kolenwagen, in andere landen vindt men dit type ook met de bak van een gesloten goederenwagen (grotere inhoud dus). Aangezien ook verscheidene fabrikanten van miniatuurspoorwegen schuifdakwagens brengen kent u de werking van dit type wagen wel.

De ene helft van het dak kan over de andere helft geschoven worden en omgekeerd. Altijd is er dus een helft van de wagen bedekt. Dit kan een bezwaar zijn. Het verrollen van de daken gaat vrij licht. Hier ziet u weer eens een wagen, die mijn noodkreet, dat een losspoor geen bovenleiding mag hebben weer eens onderschrijft. Degene, die het dak moet verrollen moet daarvoor op het dak wezen. Bij een bovenleiding zou hij weinig kans maken het er levend af te brengen.

hb64-okt-64-5-GSDW

Ook deze wagen heeft schuiven in de deuren. Deze wagens zijn wel bij uitstek geschikt voor de havens. Ze zijn geschikt voor kraanbelading en -lossing en u ziet ze dan ook veel gebruiken voor het vervoer van staalplaten. Een wagen, die niet op uw baan mag ontbreken! Ze horen in een moderne goederentrein. Denkt u er wel aan, dat ze niet in een TEEM-trein of andere snelle goederentrein mogen meerijden. Het zijn geen S-wagens, u weet nu wat dat zijn.

Maar desondanks een moderne stalen wagen met rollagers, overal op het Europese spoorwegnet aan te treffen, dus waarom niet bij u?

Een volgend keer gaan we eens kijken naar het meest volmaakte type van „gesloten-open” wagen.