Een VW bus ombouwen naar camper - deel2


Origineel geschreven door P. J. Joosten
Gepubliceerd in Na Vijven, september 1971
Originele titel: Bestelauto wordt kampeerwagen

VW T2 campeer bus ombouwOp de plattegrond en doorsnee-tekening op het werkblad van het vorige nummer staat o.a. ook de keuken. Deze is nogal ruim van opzet, omdat tevens een bergplaats gevormd moest worden voor reserve-wiel, gas- en watertank en waterpomp. Het geheel is dwars in de auto geplaatst tegen de kabinewand; foto 9. Het geraamte bestaat uit beukelatten van 2x3 cm. De bekleding is triplex, en het bovenblad geplastificeerd spaanderplaat 20 mm dik. De schuifdeuren onderin zijn van 5 mm triplex, foto 10. Op deze foto is duidelijk te zien dat het onderste deel inspringend is. Om de wasbak te kunnen plaatsen was een bovenblad-breedte nodig van 45 cm. Uitgaande van die maat, zou het bed dat vóór de keuken gevormd zou worden, 15 cm te kort zijn. Daarom werd het onderste deel 15 cm terug geplaatst. Ondanks dat bleef er voldoende ruimte over voor het reservewiel en gasfles.

nv1971-9sepi-11

Het gedeelte waar het watervat staat, rechts op de foto, heeft een diepte gelijk aan de breedte van het bovenblad. Links is in de aanrecht-rand een bestekla aangebracht. Boven het aanrecht moest kastruimte komen voor keukengerei en voorraadbussen. Op foto 11 is de bovenste helft van de kasten te zien. Daaronder kwam een kast, half zo diep als de bovenste, met twee schuifdeuren. De binnenzijden van de kasten en openslaande deuren werden bekleed met 2 cm dik polyether, om rammelen zoveel mogelijk tegen te gaan. Op foto 12 zien we de keuken met geopende deuren en uitgenomen schuifdeuren. Op foto 13 is de keuken kant en klaar.

nv1971-9sepi-21

nv1971-9sepi-31

Daarna werden de banken rondom ingebouwd. Bergruimte is heel belangrijk; daarom werden de banken voorzien van scharnierende deksels. Ook het trapje naar de w.c. werd als bergplaats uitgevoerd; foto 14. Het eerste vak naast de trap is van binnen geheel bekleed met 2 cm dik hard polystyreenschuim (styropor). Daarna werd een flessenrek ingebouwd voor 12 flessen. Door de isolatie blijven de flessen geruime tijd koel. De overige vakken zijn bestemd voor berging van kampeerbedden, foto- en filmapparatuur en levensmiddelen. Die vakken zijn van binnen bekleed met 2 cm dik polyether. In de voorzijde van de banken zijn ventilatieroosters aangebracht om kondensvorming tegen te gaan. Ter hoogte van de kleppen zijn langs de voorzijde van de banken latten geschroefd en gelijmd; zie foto 14. Daarop rust later het tafelblad om een bed te vormen. De zitkussens zijn van polyether 10 cm dik, S.G. 40. Dat betekent dat 1 m van deze kwaliteit 40 kg weegt. Lichter mag ook, maar dat zit gauw door, vooral tijdens het rijden. Op de foto's 12 en 13 is u waarschijnlijk dat eigenaardige meubeltje wel opgevallen. Het heeft iets weg van een kastje met een klein tafelblad. Het is de tafelpoot met meerdere funkties. Inderdaad voorzien van een kastje, want bergruimte kunnen we niet genoeg hebben.

nv1971-9sepi-23

Op foto 15 zien we die poot met het tafelblad. Tot deze konstruktie zijn we gekomen door steeds te denken aan een mogelijke plotselinge stop. Het eerste idee was de tafel dwars te plaatsen; tek. 1. Maar als zoon Rob op de aangegeven, plaats zou zitten bij een noodstop, dan wordt de verbinding los gerukt. Hij zou dan met tafelblad en al naar voren schieten en gewond kunnen werktekening camper ombouwraken. En hoe het met de tegenover hem zittende personen zou aflopen is ook maar de vraag. Na veel piekeren kwamen we tot de opstelling volgens tek. 2. Hierbij was het nodig een poot in het midden te plaatsen, zodat er voldoende ruimte zou overblijven voor benen en voeten; foto 15. Om bij het aanrecht te kunnen, is het tafelblad gedeeltelijk opklapbaar gemaakt, foto 16. Op die manier blijft toch nog voldoende tafeloppervlak over.

Het hele blad kan heen en weer geschoven worden. Tijdens het rijden wordt het uitgeklapte blad tussen twee stukken U-vormig aluminium profiel geschoven en met een pen vastgezet; foto 17. Om het scharnier te ontlasten worden twee stukken van het zelfde profiel over de zijkanten van de tafel geschoven en met pennen vastgezet; tek, 3. Het blad kan van de poot losgemaakt worden. De poot is aan de voorzijde met een nv1971-9sepi-32pianoscharnier aan de vloer bevestigd, foto 18 en 19. Op de randen van boven- en onderblad van de neergeklapte poot kan nu het uitgeslagen tafelblad gelegd worden. Het steunt daarbij tegelijkertijd op de uitstekende randen van de banken; foto 20. Door er een kussen op te leggen wordt op deze wijze een bed gevormd; foto 2l. Afwerking; met kneedbaar hout dichten we alle naden en kieren. Alle in het zicht komende kopse houtdelen werken we af met fineer of een dun latje. Wij werkten met mahonielatjes om wat meer kontrast te krijgen met het overige hout. Nu schuren we alles zorgvuldig glad en lakken met celluloselak. Knoppen en handgrepen kunnen we kant en klaar kopen, of we maken ze zelf. Wij maakten ze uit perspex.

nv1971-9sepi-22

De rugleuningen van de banken bestaan niet uit hele kussens maar uit smalle vaste steunen. Van aluminium maakten we een aantal beugels volgens tek. 4. Daar werd een plank tegenaan
geschroefd waarna de plank bekleed werd met een laag polyether van 5 cm dik. Het geheel werd met dezelfde stof overtrokken als dat van de kussens. De juiste afmetingen van de beugels moeten we zelf proefondervindelijk vaststellen. Wat de één een prettige "zit" vindt, zal een ander juist anders ervaren.

Snijden van polyether kunnen we het best doen met een oud vlijmscherp geslepen broodmes. Hoe scherper hoe beter!

Boven alle ramen werden gordijnrails aangebracht. Wij kozen hiervoor Harrison Drape van Harrison Ned. uit Amsterdam. Het is een mooie aluminium rail, makkelijk aan te brengen en door de kleur goed kontrasterend met het interieur.

nv1971-9sepi-24

nv1971-9sepi-33Het ventilatieprobleem.

In een betrekkelijk kleine ruimte waarin vijf personen moeten slapen is ventilatie een niet te verwaarlozen faktor! De oplossing is wel: enkele
luiken in het dak. In ons geval, één boven de keuken en één achter bij de kinderslaapplaats. Rij een recht en vlak dak geeft dat geen moeilijkheden. We kopen de benodigde dakluiken van perspex met uitzetscharnieren. De konstruktie is nu eenvoudig. Passend in een dakluik maken we een houten frame van latten, tek. 5. Rondom brengen we in de buitenzijden een groef aan waarin de rand van het dak past. We zagen nu een gat in het dak en schuiven daar achtereenvolgens deel I en 2 in. De delen 3 en 4 maken we daar nu zuiver passend tussen. Als alles goed past. lijmen en schroeven we het geheel ter plaatse vast. De boven het dak uitstekende rand nemen we niet te hoog. De koepel moet op het dak rusten.

In een volgend artikel vertellen we u iets over een luik-konstruktie in een gebogen dak. Ook behandelen we t.z.t. de verlichting en de watervoorziening. Voorts krijgt u nog enkele handige tips en wat foto's van het interieur.

nv1971-9sepi-34

  • Dit artikel is bedoeld als inspiratie om zelf aan de slag te gaan. Het is niet per se een 1 op 1 handleiding omdat bijvoorbeeld sommige dingen niet meer leverbaar zijn, of er zijn inmiddels betere materialen of oplossingen beschikbaar.
    Zie het vooral als inspiratie en haal er de voor u bruikbare dingen uit.