Een VW bus ombouwen naar camper - deel1


Origineel geschreven door P. J. Joosten
Gepubliceerd in Na Vijven, juli/augustus 1971
Originele titel: Bestelauto wordt kampeerwagen

VW T2 campeer bus ombouwIn het juni-nummer leidden we een artikelen-serie in over het zelf inbouwen van meubilair en berging, waardoor we van een bestelwagen een kampeerbusje kunnen maken.
Van tijd tot tijd zullen we een artikel aan deze materie wijden. Deze maand het eerste.

De inleiding uit het juni nummer heb ik niet geplaatst omdat dit vooral verwijst uit folders en regels uit die tijd (1971). Mocht iemand het toch graag willen lezen stuur mij dan even een berichtje, dan plaats ik het alsnog.

We nemen nu voor het gemak even aan, dat u een geschikte bestelwagen ter beschikking hebt.
Voorlopig gaan we daar nog niets aan doen; denken is nu het belangrijkste. De volgende punten spelen bij al onze ontwerpen een grote rol.

  • Alles wat we in de auto bouwen moet tijdens het rijden muurvast zitten.
  • We houden er rekening mee, dat bij krachtig remmen alles naar voren wordt gedrukt. Dat geldt voor de medereizigers èn het interieur.

vw t2 campeer ombouwWe mogen niet vergeten dat de achterin meerijdende passagiers ergens tegen aan kunnen vallen of stoten en dit lostrekken. Daarom plaatsen we vooral niet te lage kastjes.

We maken nu een schets van het interieur van de auto, waarin we exakt alle spanten en maten opnemen; fig. 1. Als dat klaar is maken we een lijst op van de voornaamste punten.

  1. Voor hoeveel personen moeten er slaapplaatsen komen (volwassenen -kinderen)?
  2. Bouwen we een chemisch toilet in, heel belangrijk.
  3. Hoe groot moet de keukenruimte worden?
  4. Plaatsen we een grote of kleine gasfles?
  5. Diezelfde vraag als punt 4, voor het watervat.
  6. Waar bergen we het reservewiel op?

nv1971-7juli-1Voor punt 1 is het belangrijk te weten hoe breed de auto van binnen is. Is deze + 20 cm meer dan de lengte van de grootste volwassene, dan kunnen de bedden dwars geplaatst worden.
We maken een schets met een interieurverdeling, steeds uitgaande van het idee dat het tafelblad tussen de banken moet zakken. Op die manier kunnen we een 2-persoons slaapplaats vormen. In elke soort auto zijn verschillende mogelijkheden. We besluiten niet te snel, maar laten het rustig bezinken. Onze ervaring is, dat dan later nog een aantal ideeën veranderen.

Zijn we uiteindelijk tot een afgerond geheel gekomen, dan werken we dit zo nauwkeurig mogelijk op tekening uit; zie voorbeeld op werkblad. Aan de hand van dit ontwerp (op schaal) kunnen we nu de plaats en grootte van de ramen bepalen. Ook de doorbraak naar de kabine kan op deze manier worden vastgelegd.

werkblad camper ombouw

nv1971-7juli-22

We kijken de binnenkant van de wagen grondig na op roestplekken en verwijderen deze zoveel mogelijk. Daarna behandelen we die plaatsen met Coroless. Daar overheen komen nog minstens twee verflagen om van een goede afsluiting verzekerd te zijn. Vervolgens brengen we de ramen aan, zoals beschreven in het februari-nummer 230 van Na Vijven.

Het interieur van onze auto was daarna zoals op foto 1 gezien naar de voorzijde, en foto 2 het achtergedeelte. Het zwarte voorwerp is het 60 liter watervat, dat geleverd werd door Phoenix in Halfweg. Als we een w.c. gaan inbouwen, dan moet daarvoor een ventilatie-rooster aangebracht worden. Tussen alle spanten brengen we nu een isolatielaag aan, bestaande uit platen hardschuim, styropor, van 2 cm dik; foto 3. Rondom de ramen maken we houten omlijstingen tot tegen het rubber. Wij gebruikten daarvoor mahoniehout van 2 cm dik; foto 4.

nv1971-7juli-23

De wanden werken we af met 3 mm dik triplex. Willen we het hout blank houden, dan zoeken we platen uit met een mooie struktuur. In ons geval was dat Fins berken; foto 5. Als de wanden later beplakt of bekleed worden, kunnen we volstaan met een goedkopere kwaliteit.

Op de platen geven we met merkjes de plaats van de spanten aan. Met parkers, zelftappende schroeven, zetten we de platen op de spanten vast. Omdat dat bij de deuren moeilijk ging, zijn de platen daar opgelijmd. We gebruikten het nieuwe produkt Recta-fix-hechtpasta van Frencken; dit voldoet uitstekend.

nv1971-7juli-3De ramen werken we nu rondom af met aluminium profiel, waarbij de kop over de diktekanten van het triplex valt; fig. 2. Voor het buigen van het strip maken we een eenvoudig hulpmiddel; fig 3. Het bestaat uit enkele stukken hout van 2 cm dik. Het breedste stuk is 8 cm; we ronden het aan een einde af. We klemmen dit geheel op de werktafel vast of schroeven het op een dik stuk spaander- of meubelplaat. Het profiel zetten we rondom de ramen vast met aluminium schroeven; foto 6.

nv1971-7juli-31Met een vulpasta smeren we nauwkeurig alle naden en kieren tussen rubber en aluminium dicht. Dit dient om te voorkomen dat kondenswater tussen de wanden zal lopen en roest kan veroorzaken. De door ons gebruikte vulpasta is Widemex van Zweihorn uit Hoorn; foto 7.

Als de wanden bekleed zijn gaan we verder met de vloer. Wij gebruikten er 20 mm dik spaanderplaat voor. In de meeste gevallen zal de vloer uit meerdere delen gemaakt moeten worden.
Deze stukken zetten we stevig aan elkaar, zodat ze niet meer kunnen verschuiven. Belangrijk is, dat de vloer met bouten aan de autobodem bevestigd wordt! De bouten beschermen we met enkele lagen verf tegen roest. Alle naden en kopse kanten stoppen we, voor zover ze in het zicht komen, af met kneedbaar hout. Alle overige plaatsen bewerken we met Holt’s Cataloy of iets dergelijks. Daarna schuren we alles glad en werken verder af door opplakken van wandbekleding of lakken. Wij pasten blanke celluloselak halfmat van Zweihorn toe. Het is noodzakelijk goed te ventileren.

Na het lakken schuren we alles glad en herhalen deze bewerkingen nog twee of drie maal.
We zijn nu zover dat we aan de eigenlijke inrichting kunnen gaan beginnen. We moeten een planning maken voor wat betreft de bouw volgorde. In ons geval stond de auto buiten. En omdat het werk in de wintermaanden werd uitgevoerd was het een noodzaak, alles zoveel mogelijk in de auto te doen. Veel gemak hebben we daarbij ondervonden van de opvouwbare werktafel van Negema uit Bussum. Hij paste precies voor in de auto, dus begonnen we achterin met het interieur.

nv1971-7juli-32Links achterin kwam een grote kast die eventueel ingedeeld kan worden als hang-legkast; foto 8.
Vóór de kast plaatsten we de w.c. De ombouw daarvan vormde geen probleem, maar wel de deur. Deze zaagden we n.l. uit een plaat van 10 mm triplex, waarvan we de rest gebruikten als omlijsting. Het uitgezaagde deel paste niet zo precies in het gat, als wenselijk was. Door nu de deur aan een kant overlappend met triplex te bekleden werd dit euvel opgelost; fig. 3. Zo werden alle deuren afgewerkt, waardoor veel moeizaam paswerk achterwege kon blijven.

Aan de wand tegenover de kast en w.c. werd een bed aangebracht voor de twee kleinsten van het gezin. Op halve hoogte daarboven moest een bed komen voor de 16-jarige zoon. De beschikbare lengte was 160 cm, voldoende voor de kleintjes. Maar niet voor Rob.

Daarom werd het bovenbed verlengd met een uitklapbaar deel van 30 cm. Het bed werd aan het hoofdeind in een ijzeren beugel gehangen die aan een dakspant bevestigd is. De achterzijde steunt op één poot, terwijl de zijkant met grote parkers aan de zijspanten van de auto is vastgezet. Het achterste gedeelte van onze wagen was hiermee klaar. In een volgend artikel behandelen we de bouw van de keuken en de konstruktie van de banken en tafel.

  • Dit artikel is bedoeld als inspiratie om zelf aan de slag te gaan. Het is niet per se een 1 op 1 handleiding omdat bijvoorbeeld sommige dingen niet meer leverbaar zijn, of er zijn inmiddels betere materialen of oplossingen beschikbaar.
    Zie het vooral als inspiratie en haal er de voor u bruikbare dingen uit.