’n Loc loods van de NTM


Origineel geschreven door C. Molenaar
Gepubliceerd in Hobby Bulletin, oktober 17e jaargang - 1964
Originele titel: ’n Loc-loods van de N.T.M.

Dit keer een locloods. Evenals bij de stationsgebouwen ben ik hier weer uitgegaan van een 5 mm triplex-plaat van 150 X 350 mm. Hierop is gelijmd ’n tweede 5 mm plaat met de binnenwerkse maten van ’t gebouw en uitsparing voor de rails 125 X 310 mm. Hierdoor bereikte ik, dat de zijwanden evenals de voor en achterzijde dus een stevig geheel vormen. Deze delen werden weer uit 2 mm triplex gezaagd, waarbij dan vanzelfsprekend met de uitsparingen van ramen en deuren rekening moet worden gehouden. De romp van het gebouw wordt hierna bekleed met steentjespapier. De raam-uitsparingen kruislings insnijden, zodat ook hiermede de randjes kunnen worden geplakt.

RONDOM HET VOLTOOIDE MODEL.

RONDOM HET VOLTOOIDE MODEL.

(De kleurendia's waarvan deze foto’s zijn gemaakt zijn van de schrijver).

(De kleurendia's waarvan deze foto’s zijn gemaakt zijn van de schrijver).

Uit 1 mm triplex worden nu de zijwanden en de voor- en achterkant uitgezaagd, zodat men het idee van uitspringende randen krijgt. Voordat men deze delen tegen het gebouw aanlijmt, worden deze ook weer beplakt met steentjespapier.

Daarna volgen uit 1 mm triplex weer de steunberen. Ook deze delen eerst met steentjespapier beplakken voordat men ze tegen het gebouw lijmt. Als laatste komt dan onder tegen de steunberen nog een hoekje uit 1 mm triplex, ook weer eerst beplakken met steentjespapier. De vensterbanken zijn gemaakt van 1 mm triplex, welke beplakt zijn met steentjespapier en iets schuin worden ingelijmd. Nu kunnen uit celluloid de ruiten worden ingezet. Als de lijm droog is kunnen hierop met de trekpen de sponningen worden geschilderd.

hb64-okt-64-2De kleine deuren zijn gemaakt van dun karton, geschilderd, planken getekend en ingelijmd. De grote deuren zijn uit een messing plaatje gezaagd. De scharnieren zijn aangesoldeerde busjes uit een lege balpenvulling gezaagd. Deze deuren worden bij het inrijden door de loc. gesloten. Hiervoor loopt er boven door het gebouw een messingdraad, die achteraan haaks naar beneden is gebogen en derhalve door de naar binnen rijdende loc mee naar achteren wordt geschoven. In verband met het draaien van de draad heb ik parallel hieraan een tweede gemaakt als geleiding. Een paar stukjes triplex zorgen voor het onderlinge verband, waaraan tevens de trekveer voor het openen van de deuren kan worden bevestigd. Als proef heb ik in de ene draad een rond oog gebogen, terwijl de andere groter is en ietwat ovaal. De ervaring heeft geleerd, dat het ronde oog het beste werkt, omdat in het ovale de verbindingsstangen naar de deuren, gemaakt van paperclips, weg willen schuiven.

hb64-okt-64-2Het dak bestaat uit een geraamte van 2 mm triplex, waarop de Faller dakplaten zijn gelijmd. De openingen die van de fabriek uit in deze platen zitten, heb ik gebruikt als dakvenster.
Op het dak wordt dan de ontluchtingskap gelijmd. Deze bestaat weer uit 2 mm triplex. De voor- en achterzijde zijn beplakt met steentjespapier. De zijkanten met wit papier, wat eerst in de kleur van het houtwerk is geschilderd. Hierop is dan het roosterwerk getekend. De waterborden en de dakgoten zijn gemaakt van dun balsahout en tegen het dak gelijmd. De versiering onder de dakgoot is ook gemaakt van dun balsahout, terwijl de uitstekende balken van luciferhoutjes zijn gemaakt.
De gele siersteentjes zijn later met verf aangebracht. Een loods in deze trant kan men nu nog aantreffen op het emplacement te Heerenveen.

  • Dit artikel is bedoeld als inspiratie om zelf aan de slag te gaan. Het is niet per se een 1 op 1 handleiding omdat bijvoorbeeld sommige dingen niet meer leverbaar zijn, of er zijn inmiddels betere materialen of oplossingen beschikbaar.
    Zie het vooral als inspiratie en haal er de voor u bruikbare dingen uit.