Duitse standaard koelwagen


Origineel geschreven door H. F. Enter
Gepubliceerd in Hobby Bulletin, april 16e jaargang - 1964
Originele titel: Voor elk vervoer een wagen, universele koelwagen

logo-voor-elk-vervoer-een-wagen

Ter afwisseling van het Nederlandse materieel, waar deze rubriek speciaal voor bestemd is, willen wij een uitzondering maken voor een interessante wagen van de Deutsche Bundesbahn. De gegevens en foto’s werden ons door de heer J. H. Wevers ter beschikking gesteld.
Deze wagens onderscheiden zich van eerder gebouwde door een volkomen gladde, hermetisch dichtgelaste buiten-„huid” uit 1,5 mm staalplaat, een binnenbekleding van de zijwanden uit geanodiseerd aluminium golfplaat van 2 mm dik en een inwendige dakbekleding, eveneens uit aluminium-plaat.

hb-april-64-koelwagen3De aluminium binnenwand is door haar golving zelfdragend en slechts aan het bodemgeraamte met de uitwendige wagenbak verbonden. Bovendien maakt de golving een luchtcirculatie mogelijk, zelfs bij dicht tegen de wand gestapelde lading. Door deze bouwwijze is het gelukt de isolatie zonder noemenswaardige warmtebruggen (doorverbindingen uit geleidend materiaal) uit te voeren, om zodoende met een totale dikte van de isolatie van 250 mm in het dak en de wanden en 200 mm in de vloer, een warmte-doorlatingscoëfficiënt van 0,26 te bereiken.

De vloer van de wagen is bekleed met Granilastic, een estrich op rubberbasis. Hieroverheen zijn opklapbare roosters gemonteerd, welke berekend zijn op een wieldruk van 1200 kg (heftruck). De ijsbunkers zijn met metal deployé (harmonicagaas) bekleed om een grote ijsoppervlakte ter beschikking te krijgen. Het smeltwater wordt dusdanig afgevoerd dat geen warme lucht van buitenaf de wagen kan binnendringen.

Interieur van de universele koelwagen van de DB.

Interieur van de universele koelwagen van de DB.

De in de lengte van de wagen onder het dak gemonteerde droogijsbunkers, eveneens uit aluminium, dienen tevens als kanalen voor de door de ventilatoren (vier stuks door Flettner rotoren aangedreven) verplaatste lucht.
De luchtomloop en daardoor de temperatuur in de wagen laat zich door een klapluik regelen. Het koelmiddel (waterijs of droogijs) wordt door ronde luiken in de kopwand in de bunkers gebracht.
De zijwanddeuren zijn aan de hoeken afgerond en sluiten daardoor beter dan die met scherpe hoeken. De max. toelaatbare snelheid der wagens bedraagt 100 km/h. Het draagvermogen is 16 ton; het eigen gewicht is ca. 16,25 ton.

hb-april-64-koelwagen1