NS stoomlocomotieven na WW2
Origineel geschreven door L. Derens
Gepubliceerd in Handig Bekeken, oktober 3e jaargang - 1950
Originele titel: Stoompaarden die verdwijnen

NS 1734, gebouwd Beyer Peacock & Co., Manchester, 1901. 1 Aug. 1950:
90 loc’n. Fabrieksfoto Werkspoor; bij ombouw werden deze loc’n van een oververhitter voorzien

NS 3407, gebouwd Schwartzkopff '21. Foto te Amsterdam W.P. met oorspronkelijke omnummering NS 4107. 1 Aug. 1950: 8 loc’n.

NS serie 5000 gebouwd door de North British Loc. Co. 1946 (loc. 3726 WD, nummer op deze fabrieksfoto is toevallig niet aan de NS overgedragen). 1 Aug. 1950: 83 loc’n.

NS 5701 (ex. HSM 771) gebouwd door Werkspoor 1907. Eerste locomotief met oververhitter in Nederland. Fabrieksfoto Werkspoor. 1 Aug. 1950: 3 loc’n.

NS 5801 (ex. HSM 801) gebouwd door Werkspoor 1914. Type 1: 5801-5805, type 2: 5806-5812 heeft hoog mach-huis, .flapveiligheid en gesloten dom). Door ketelverwisseling ziet men ook type 1 met ketel, type 2 en type 2 met keteltype 1. Fabrieksfoto Werkspoor. 1 Aug. 1950: 7 loc’n.

NS 8611 (ex. SS 631) gebouwd door Hohenzollern 1914. Foto te Utrecht depôt SS genomen. 1 Aug. 1950: 5 loc’n.
Al naar gelang de toestand van locomotief en tender daartoe dwingt, zullen de stoomloccmotiefseries 1700/1800, 3300, 3400, 3500, 3600, 5000/5100, 5500, 5700, 5800, 7000, 7700, 8100, 8500 en 8600 (momenteel nog 300 eenheden) verdwijnen.
Het spreekt vanzelf, dat wij de stoomlocomotief voorlopig toch niet geheel zullen kunnen missen. Ze moge dan oneconomisch zijn, door haar eenvoud en soepelheid heeft ze eigenschappen welke haar nog lang een plaats in het bedrijf doet verdienen.
De series 2100 , 37-3800, 3900 , 4000 , 4300' 4500, 4700, 6000, 6100, 6200, 6300, 7400, 8700/ 8800 en 9500, totaal 494 eenheden, zullen deze plaats bezetten en zijn dus bestemd om de reputatie van de stoommachine als trekkracht hoog te houden.”
Dit is de reden geweest om van de „vermoeide” locomotieven in ons blad nog eens een afbeelding te geven.
Onze medewerker de heer L. Derens, die een volledig archief van alle in Nederland rijdende of gereden hebbende locomotieven heeft, stelde deze fotoset samen en verzorgde de bijschriften. Belangstellende lezers, die a ƒ 0.75 een 13 X 18 cm afdruk van deze opnamen of andere NS locomotieven wensen, kunnen zich tot hem wenden (lordenstraat 10, Haarlem).
Foto boven aan de pagina. De oorspronkelijke NCS 72 loc. gebouwd door Mafei in 1910, thans NS nummer 3602. Deze foto geeft een beeld van de locomotief zoals deze oorspronkelijk was, nl. met de Maffei schoorsteen New York, Duplex luchtpomp en geel geschilderd. De foto werd te Utrecht op het depót van de NCS in 1940 genomen. Op 1 Aug. 1950 waren nog vier van deze loc’n in dienst van de NS, verbouwd met het keteltype 3700, een recht machinistenhuis en tender op vier vaste assen.

NS 7004 (ex. NCS 44) gebouwd door Rich-Hartmann 1901. Foto te Utrecht, depót NCS. 1 Aug. 1950: 8 loc’n.

NS 8101 (ex. SS 651) gebouwd door machine-fabr. „Breda” 1901. Fabrieksfoto "Breda". 1 Aug. 1950: 18 loc’n.

NS 7707 (ex. HSM 1011) gebouwd door Werkspoor 1906. Fabrieksfoto Werkspoor (met korte schoorsteen). 1 Aug. 1950: 19 loc’n.

STOOMLOCOMOTIEVEN VAN DE NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN op 1 Augustus 1947* en 1 Augustus 1950 |
||||
---|---|---|---|---|
Serie | Type | Bouwer | 1 aug. '47 | 1 aug. '50 |
1300/1400 | 2B | Beyer Peacock | 7 | afgevoerd |
1600 | 2B | Sharp Stewart | 10 | afgevoerd |
1700/1800 ** | 2B | Beyer Peacock | 97 | 90 |
1900 | 2B | Werkspoor | 12 | afgevoerd |
2100 *** | 2B | Schwartzkopff | 23 | 23 |
3000 | 1C | Winterthur | 5 | afgevoerd |
3200 | C | Sharp Stewart | 10 | afgevoerd |
3300 | C | Werkspoor | 12 | 10 |
3400 | C | Schwartzkopff | 11 | 8 |
3500 | 2C | Winterthur | 22 | 6 |
3600 | 2C | Maffei | 5 | 4 |
3700/3800 *** | 2C | Beyer Peacock | 113 | 110 |
3900 *** | 2C | Henschel | 30 | 30 |
4000 *** | 2C | Nydq. Holm | 15 | 15 |
4300/4500 *** | 1D | Vulc./North Br. | 182 | 148 |
4600 | 1D | Werkspoor | 5 | afgevoerd |
4700 *** | D | Nydq. Holm | 35 | 35 |
5000 | 1E | North Britisch | 103 | 83 |
5500 | 2B1T | Scharp Stewart | 44 | 31 |
5600 | 1CT | Winterthur | 8 | afgevoerd |
5700 | 2B1T | Werkspoor | 4 | 3 |
5800 | 2B2T | Werkspoor | 8 | 7 |
6000 *** | 2C2T | Beyer Peacock | 21 | 20 |
6100 *** | 2C2T | Hohenzollern | 8 | 7 |
6200 *** | 1D1T | Hohenzollern | 32 | 31 |
6300 *** | 2D2T | Henschel | 20 | 17 |
7000 | 2BT | Hartmann | 9 | 8 |
7100 | 1B1T | Hohenzollern | 8 | afgevoerd |
7400 *** | 1BT | Werkspoor | 4 | 4 |
7700 | CT | Werkspoor | 24 | 19 |
7800 | CT | Winterthur | 7 | afgevoerd |
8100 | BT | Breda | 25 | 18 |
8200 | BST | Werkspoor | 15 | afgevoerd |
8300 | BT | Hanomag | 1 | afgevoerd |
8400 | C1T | Beyer Peacock | 3 | afgevoerd |
8500 | CT | Hohenzollern | 9 | 8 |
8600 | CT | Hohenzollern | 5 | 5 |
8700 *** | CT | Schwartzkopff | 36 | 34 |
8800 *** | CST | Hunslet | 27 | 27 |
9500 *** | ET | Hohenzollern | 3 | 3 |
Totaal: | 1 Augustus 1947: 1023,1 Augustus 1950: 833 | L. D. Aug. 1950 | ||
* | Op deze datum is voor het eerst na de oorlog door de N.S. een nieuwe loc-lijst samengesteld, toen alle ex-Deutsche Reichsbahn loc'n afgevoerd waren | |||
** | De serie 1700 1800 blijven voorlopig bestaan, totdat de baanvakken waarop zij lopen verzwaard worden, wanneer zij dan door zwaarder type loc’n zullen worden vervangen. | |||
*** | Deze series blijven na uitvoering van het gehele electrificatieplan bestaan, in totaal 494 loc’n. |
Mijne heren,
Bedankt voor de lijst van stoomlocomotieven in van 1947 en 1950.
Jammer dat er geen lijsten bestaan van 1945,1946 en 1952.
Of bestaan dier er wel toevallig.
Als dat zo is gaarne toezending van die lijsten.
Groeten,
Hans Verbraak