NS dieselloc 2801


Origineel geschreven door een onbekende schrijver
Gepubliceerd in Hobby Bulletin, september 15e jaargang - 1962
Originele titel: De nieuwste locomotief van de N.S.

Reeds vermeldden wij, dat aan de NS een nieuwe locomotief zou worden over­gedragen, n.l. no. 2801, een diesel-elektrisch trekpaard. De leverancier is de M.T.D.E., een associatie tussen drie Franse en twee Nederlandse bedrijven. (M.T.D.E. betekent = Groupement Materiel de Traction Diesel-Electrique).
Het internationale research-bureau van de Europese Spoorwegen, ORE genaamd (Office de Recherches et d’Essais) gevestigd te Utrecht, welke o.a. het interna­tionale onderzoek op het gebied van de dieseltractie ter hand nam, formuleerde een groot aantal eisen en de nieuwe locomotief mag dan ook gezien worden als het resultaat van een internationaal onderzoek.
Het prototype, dat dus het locomotiefpark van de NS komt versterken, zal van­zelfsprekend op alle mogelijke wijzen worden beproefd. En dat zeker niet alleen in ons land, maar ook daar buiten.
hb62-09sep-11Op 18 juli j.l. vond de overdracht plaats van de nieuwe locomotief aan de directie van de NS en werd met één personenrijtuig een „maiden-trip” gemaakt.
Het nieuwe trekpaard, bestemd voor de goederendienst, is de sterkste diesel- locomotief van de NS.
De serie 2200/2300 die tot nu toe aan de top lag met 900 pk, wordt nu onttroond door de 2801, die 1400 pk in zijn mars heeft.
Een goederentrein van 2000 ton kan nog met deze locomotief met een snelheid van 45 km/u worden vervoerd. Toch is er gerekend, dat „multiple” gereden kan worden waarvoor elektrisch koppelen noodzakelijk is. Daarom is, bij het ontbreken van verdere eenheden van gelijk ty­pe, koppelen mogelijk met de locomo­tieven van de serie 2200/2300.

De locomotief kan bovendien van een automatische koppeling worden voor­zien, zo deze voor het Europese goedermaterieel wordt ingevoerd.
Tenslotte geven wij nog een lijst van technische gegevens van deze aanwinst voor de NS.
Type: goederentrein-loc.
Asindeling: Bo’-Bo’.
Tractievorm: dieselelektrisch. Maximum snelheid: 105 km/u.
Wieldiameter (nieuw): 1000 mm. Dienstgewicht: 66 ton.
Maximum aanzettrekkracht: 21,8 ton.

Dieselmotor
Fabrikaat: Werkspoor.
Type RUH 215 X 12.
Aantal cilinders: 12.
Vermogen: 1400 pk bij 1075 omw/min.

Hoofdgenerator:
Fabrikaat: Heemaf.
Type: GMT 1230.
Continu vermogen: 1360 A, 650 V bij 1075 omw/min.

Tractiemotoren
Aantal: 4 (op elke as één).
Fabrikaat: Jeumont.
Type: TC 1072.
Continu vermogen: 680 A, 325 V bij 540 omw/min.

Rest ons nog de afdeling Voorlichting van de NS te danken voor het ver­strekken van de gegevens, waardoor wij in staat zijn u „heet van de naald” van dit nieuws te voorzien.

hb62-09sep-22