Parkeergarage met Lift van hout


Origineel geschreven door A. A. Hendriks
Gepubliceerd in VT Vrije Tijd, november 1970
Originele titel: Parkeergarage met Lift: Oud speelgoed in moderne stijl

Parkeren is niet alleen een probleem in het hedendaagse verkeer, maar ook in de miniatuur-wereld. Waar laat de bezitter van een aantal autootjes na het spelen zijn wagenpark; in een doos? Vt's ontwerper bedacht dezelfde oplossing als in het grootverkeer hiervoor is gevonden: een parkeergarage. Onze parkeergarage is echter niet alleen bedoeld als opbergmogelijkheid, maar in de eerste plaats toch wel als een stuk speelgoed waar ook werkelijk iets mee gedaan kan worden. De Vt-parkeergarage is namelijk voorzien van een lift, die op en neer gedraaid kan worden.

parkeergarageVoordelen van onze parkeergarage zijn, dat er een groot aantal auto's op een klein grondoppervlak (circa 33 x 35 cm) weggeborgen kan worden. Ze is dus speciaal geschikt voor flatbewoners die weinig ruimte hebben voor een grote speelgoedkast. Verder is er weinig materiaal aan verwerkt, zodat de kosten vrij gering zijn, en er zit toch nog wel weer wat werk aan, waardoor elke houtbewerkende hobbyist nog een paar leuke vrije uurtjes voorpret heeft, voordat zoonlief er zijn plezier aan gaat beleven. Uit de tekeningen op het werkblad en de hier afgebeelde foto blijkt duidelijk hoe de parkeergarage in elkaar zit. Daarnaast willen we toch niet nalaten nog enige praktische wenken te geven, die tijdens de bouw van pas kunnen komen.

 

Bouwtips
De twee liftstijlen, alsmede de vijf schuine stijlen, kunt u het best gezamenlijk bij de kepen inzagen. Hierdoor bereikt u dat u een volkomen vlakke vloer krijgt. Als alle onderdelen gemaakt zijn, gaan we ze eerst in de gewenste kleur schilderen. Na het schilderen de 1 a 1,5 mm (afhankelijk van de draaddikte) gaatjes in de stijlen voor de reling boren. Nu kunnen de stijlen in de fundatieplaat met houtlijm en schroeven worden bevestigd. Vooral van belang is het zuiver haaks op de fundatieplaat stellen van de beide liftstijlen. Direct hierna, dus voordat de houtlijm gaat verharden, de negen vloerplaten met contactlijm op de inkepingen van de stijlen lijmen. De balustrade op de drie achterste stijlen aftekenen, pas zagen en op de koppen van de vijf stijlen lijmen en spijkeren. Nu gaan we de topgevel met een paar schroeven aanbrengen. De lift van onderen tussen de liftstijlen schuiven. Nu de grondplaat, waarop de op- en afrit zijn gelijmd, onder de fundatieplaat schroeven (niet lijmen in verband met het eventueel losnemen van de lift). Om de halfcirkelvormige grond- en fundatieplaat een strookje triplex van 4 mm dik en 3 cm hoog aan de fundatieplaat bevestigen. Deze strook is bij detail A op de tekening aangegeven. Voor het gemakkelijk buigen van
deze strook het triplex loodrecht op de draadrichting afzagen. Het aanbrengen van de relingen om de vloeren kan het best als volgt gebeuren. Het scheldraad wordt van tevoren in de gaatjes van de linkerlift-stijl gestoken en in dit draad wordt achter deze stijlen een knoop gelegd. Vervolgens worden de draden door de volgende stijlen gewerkt en uiteindelijk in de rechterliftstijl gestoken. Na het aantrekken van de draden worden deze tenslotte achter de

Parkeergarage-werkblad