Zelfbouw NS 1300 in schaal 0
Origineel geschreven door H. W. J. Nijhof
Gepubliceerd in Hobby Bulletin, juni 16e jaargang - 1964
Originele titel: Eloc 1314 voor spoor 0, prestaties van een "gewone gemeente-ambtenaar"
Enige tijd geleden vertelde de heer H. W. J. Nijhof te ’s-Gravenhage ons van de bouw van zijn eloc serie 1300 op schaal 1: 45 (spoor 0) en het verhaal boeide ons zo, dat wij de heer Nijhof vroegen na voltooiing van zijn model van de 1314 ons iets meer van de bouw van de locomotief te vertellen. Dat heeft de heer Nijhof spontaan gedaan en naar onze smaak zelfs heel goed. Hij stuurde er wat foto’s bij, die inderdaad niet heel geweldig zijn, maar mogelijk toch nog voldoende van de prestaties van de bouwer laten zien. Die prestaties achten wij niet gering! Die „gewone gemeente-ambtenaar” zoals de heer Nijhof zichzelf noemt, heeft hier toch maar een eerste-klas prestatie geleverd. Wij wensen hem van harte geluk met dit mooie werk.
Het doet ons een groot genoegen een steentje bijgedragen te hebben om de heer Nijhof tot het werken op een grotere schaal te brengen en laten hem nu gaarne aan het woord.
Mijn model (eloc serie 1300) spoor 0 is al geschilderd. De foto’s zijn geen vakwerk, maar geven wel enigszins de details weer, denk ik. Mijn model 1314 bestaat uit messing en is geheel zelf vervaardigd met de werktekening van J. J. B. Vellekoop als basis. Voor de grootst mogelijke detaillering moest gebruik worden gemaakt van goede foto’s van de NS, omdat ik alleen maar af en toe de kans had om deze zware en mooie machine rijdende te zien. Het materiaal is dus messing en het werk omvatte plaatwerk, draai- en tapwerk. Er waren moeilijkheden genoeg, voor het resultaat show-geschikt was. Ik geloof wel, dat de machine zo goed mogelijk is nagebootst. Ik ben me terdege bewust, dat er kritici zullen zijn, die foutjes kunnen opmerken. Ik hoop ook echter, dat u de foto’s „duidelijk genoeg” ter bestudering zult vinden, omdat ik verdere apparatuur mis om scherpe „vak” foto’s te maken, waar ik later wel over ga beschikken. De beknopte bouwonderdelen zijn o.a.:
De draaistellen: 3-assig, dus co-co. Draai- en zaagwerk, iedere zijkant ongeveer 20 a 25 delen.
Het motordraaistel met ingebouwde elektro-motor Elektromotor Wisselstroom 20V - 1A Eigenbouw, 3 polig anker, veldwikkeling voor links en rechts draaien. Stroomafnemers: Messing, merendeels draaiwerk, voorzien van 6 veren, opgelegd op isolatoren op het dak. Horizontale ligging mogelijk (volgens de werkelijkheid).
De algemene bouw
- De werktekening van Vellekoop is voor mij een goede basis geweest.
- Heb verder foto’s van NS moeten gebruiken om de echte details te kunnen nabootsen.
- De gehele bovenbouw kan van de onderbouw worden gescheiden.
- De kopwanden zijn voorzien van alle luchtslangen, front- en sluitseinen.
- De cabines zijn van binnen voorzien van alle instrumenten.
Dit samenvattende zou ik zeggen, dat een duidelijke bouwbeschrijving heel moeilijk is te geven; voor eventuele bouwers verwijs ik hierbij naar de tekeningen van Vellekoop, de publicaties van de Muiderkring en het creatieve vermogen van modelbouwers om van NS foto’s, of het echte model, gegevens voor detaillering te verkrijgen. Hij, de bouwer, moet in ieder geval over voldoende gereedschappen enz. en tevens een draaibank beschikken om zonder meer alles te vervaardigen. Hij moet ook in staat zijn messing en plaat tot alle gewenste vormen te bewerken en goed draaiwerk te kunnen maken en moet beslist vakkundig modelbouwer zijn.
In ons land zullen ook wel enthousiastelingen zijn, die ook wel eens aan zo’n karwei willen beginnen. Ik heb toch in ons blad wel foto’s gezien, van bouwers op het gebied van locomotieven.
Wat mezelf betreft, ik heb grote bewondering voor de abonnee, de heer Korthals Altes uit Amersfoort, met zijn Amerikaanse „zware jongen”. Dat is ook een voorbeeld van een groot vermogen, een creatie! Voor zoiets is zeker géén wijze van bouwen aan te geven.
Ikzelf heb met véél voldoening mijn best gedaan, de aansporing van de redactie van HB ter harte te nemen en ook een steentje bij te dragen in het bouwen van grotere schalen. De voorkeur heeft voor mij de NS, die met iedere andere spoorwegonderneming kan wedijveren.
De NS heeft prachtige locomotieven, kortom magnifiek materiaal, dat overal veel bewondering oogst. Het is het meer dan waard, om ons land eens veel meer „op de rails” te zien, het is geen oppervlakkige, maar een grondige studie waard.
Beste,
Wat was ik blij verrast toen ik van de week van mijn zoon een kopie ontving van een artikel dat mijn vader in 1964 had geschreven! Dit betreft zijn zelfbouw NS loc serie 1300 gepubliceerd in Hobby bulletin. Wij hebben jarenlang naar dit artikel gezocht. Niet dagelijks, maar toch regelmatig een winkel binnen gelopen waar oude tijdschriften worden verkocht. Als ik (sporadisch) wat uit die periode vond, dan vereiste dat nogal wat geblader omdat ik het jaartal niet precies meer wist. Daarnaast zochten wij ook op Internet en heeft mijn zoon steeds via fora een oproep hiervoor gedaan, helaas zonder succes.
Omdat ik dacht zeker te weten dat dit artikel in de zestiger jaren in Miniatuurbanen had gestaan, blijkt dit nu onjuist.
Wat fijn dat u zoveel tijd besteedt om deze artikelen op Internet weer zichtbaar te maken voor anderen.
Mijn zoon is, net als zijn opa, ook een enorme trein-enthousiast. Ik heb een andere hobby, maar heb de spoorwegmodelbouw altijd een warm hart toegedragen. Mijn vader is al erg lang geleden overleden. Met de kopie van dat artikel van mijn vader ben ik dan ook reuze gelukkig!
Hartelijk dank voor uw bemiddeling.
Groeten,
Willem Nijhof
Den Haag.
Beste meneer Nijhof,
Hartelijk dank voor uw bericht. Ik lees en plaats deze artikelen altijd met veel plezier. Maar nog leuker vind ik het dat ik er jullie zo blij mee heb kunnen maken.
Fijn dat jullie zoektocht nu eindelijk succes heeft opgeleverd.
Hartelijke groet,
Benno